Thursday, August 21, 2008

Dagens lunch - 080821

Idag hade shoppat ingredienser till min svampsoppa. Även detta ett recept ur "ViktVäktarnas frestande smalmat" som jag köpte på bokrean för några år sedan. Modifierade receptet lite efter vad jag hade hemma.

2 gula lökar, skivade (jag tog en stor gul lök)
2 tsk curry
2 tsk flytande margarin (jag tog rapsolja och det blev antagligen lite mer än 2 tsk)
300 g svamp (jag vet inte hur mycket svamp jag tog i gram men skulle gissa på att jag tog sisådär 12 normalstora champinjoner).
ev. 2 vitlöksklyftor, krossade (jag krossade inte mina jag hackade dem)
0,5 tsk spiskummin
ev. 0,5 tsk mald bokhornsklöver (detta hoppade jag över)
3 msk tomatpuré (detta hade jag inte hemma och tog istället drygt 3 msk stark chilisås)
4 msk mini-creme fraiche (jag tog vanlig laktosfri creme fraiche)
salt och nymald svartpeppar (detta glömde jag alldeles bort men det fungerade ändå)

Fräs lök och curry i oljan. Tillsätt svampen och fräs den till vätskan tränger ut. Blanda i resten av ingredienserna och låt sjuda under lock ca 10 min. Mumsigt värre!







No comments: