Thursday, August 21, 2008

Dagens muffins - 080819

Innan jag åt mina räkor så skulle jag baka. Jag utgick från ett recept i "ViktVäktarnas frestande smalmat", väldigt bra receptsamling även om man, liksom jag, har noll koll points och dylikt. Eftersom jag inte hade ingredienserna så bytte jag ut var och och varannan ingrediens och det blev bra ändå.

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kanel
1,5 dl brun farin (det hade jag inte så jag tog råsocker)
1 dl frysta lingon (det hade jag inte så jag tog frysta björnbär, vinbär, blåbär och hallon)
1 ägg
2,25 dl lättmjölk (hade inte fullt så mycket så jag fick dryga ut med pulvermjölk)
0,5 dl solrosolja (det hade jag inte heller så jag fick smälta lite bregott)

Gräddas 15-20 minuter i 175 grader.

Trist bara att muffinsen ser helt grå ut när det är blåbär i dem. Hur som helst smakar de kanon.




1 comment:

Anonymous said...

Med stor sannolikhet är det ju inte fettet som är farligt (vilket denna bok tycks tro) utan snarare socker och kolhydrater i förädlad (försämrad) form, som t.ex. vetemjöl.

http://www.kostdoktorn.se/